Individuální plán – Potřeby nebo úkony?
Každý poskytovatel ví, že klient/uživatel služeb musí mít svůj individuální plán (dle ustanovení §88 písmene f) zákona 108/2006 Sb., dále IP). Poskytování sociálních služeb bez individuální plánu (vyjma specifických, vymezených případů) je explicitně označeno jako přestupek (§107 odst. (2) písmene b)), což stačí k tomu, aby poskytovatele motivovalo k individuálnímu plánování; pokud kontrola shledá tento přestupek, může být uložena pokuta 10.000,-Kč (§107 odst. (5), písmene a)), což je v oblasti sociálních služeb poměrně hodně peněz. Je to ale skutečně ta správná motivace pro kvalitní péči?
Zkusme se na to podívat ze zcela jiné perspektivy a sice od klienta. A pojďme ještě dál – od člověka. Ten má lidské potřeby a když na ně nestačí z důvodu věku/postižení/ztráty schopnosti/doplňte-cokoliv, ocitá se v „nepříznivé sociální situaci“. To je první předpoklad, aby se vůbec mohl stát člověk klientem služby a hovoří o tom první odstavec prvního paragrafu samotného zákona. Pokud není splněn tento předpoklad, vůbec se nejedná o poskytování sociální služby, jak velmi jednoduše a jasně říká také MPSV.
Vraťme se ale k běžné situaci, kdy je člověk v nepříznivé sociální situaci a požádá si o službu (velmi často např. po hospitalizaci, pádu, náhlém zhoršení stavu apod.). Sociální šetření na místě potvrdí, že jde skutečně o nepříznivou sociální situaci, odebere potřebnou anamnézu a data ke smlouvě a můžeme začít poskytovat. Ano? Ne…
Klient má většinou poměrně jasné dané potřeby – nestačí na hygienu, nezvládne si vyměnit inko pomůcku, neuvaří si, neuklidí po sobě, nevypere si prádlo atd. atd. Tyhle pojmenované potřeby jsou první a klíčový bod. Do smlouvy či její nedílné přílohy se totiž zpravidla píší úkony, které z hlediska zmíněného zákona (případně úpravy z vyhlášky 505/2006 Sb.) bude poskytovatel účtovat. To samozřejmě jakkoliv nestačí k tomu, aby klient věděl, co se bude dít a také aby to věděl ten, kdo se bude o klienta starat – koncový pečovatel. Pojďme si nyní v krátkosti uvést jen 3 body, které individuální plán musí splňovat.
Druhá situace se může jevit složitější; u chronických zhoršení bývá často IP aktualizován třeba i jednou za rok, protože úkony jsou „stále stejné“. Ano, úkony mohou být stále stejné, ale jsou stále stejné taky potřeby klienta? Znovu se dostáváme k optice, zda IP stavíme podle úkonů (pak skutečně není co měnit) anebo podle potřeb. Například by klient chtěl vidět jeden typ pořadu v televizi nebo konkrétní aktivitu anebo odpočinek u rádia či naopak trochu cvičit, předčítat anebo potřebuje přijmout pocity, akceptovat, jak se cítí, co prožívá apod. To vše má svůj naprosto konkrétní čas a v individuálním plánu svoje místo.
Zároveň pamatujme na to, že IP je často jediný dokument, který k danému klientovi poskytovatel má, který popisuje péči. Může dojít k personálně havarijnímu stavu (což není v současné krizi nijak vzácný jev) a u klienta se ocitne pečovatelka, která u něj nikdy dříve nebyla a klienta nezná. Většinou pak otevře systém anebo si najde v šanonech jeho plán a podle něj studuje, co se bude dít a jak.
Klíčový pohled, kterým se sluší tento článek uzavřít, je, že řada lidí, o které se pečovatelské služby starají, nejsou primárně nemocní, ale jsou primárně staří. To není nijak hanlivé ani urážlivé, stárnutí se týká nás všech a dříve či později se nás budou týkat také podobné služby. Je proto důležité si uvědomit, že stáří samo o sobě přináší různé výzvy a potřeby a od nich se plánování musí odvíjet. To se učme si uvědomovat už nyní. Nejde o zdravotní problémy, ale o to, jak lidé vnímají a prožívají svůj každodenní život. Individuální plán pak není jen administrativním dokumentem, ale nástrojem, který nám pomáhá lépe porozumět každému jednotlivci a poskytovat péči, kterou opravdu potřebuje.